سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
تکنولوژی خودرو
این وبلاگ درباره سیستم های خودرو وتکنولوژی های به کار رفته در خودرو واطلاعات خودرو میباشد. دوستان علاقمند هم میتوانند همکاری کنند
یادداشت ثابت - شنبه 91 آذر 19 :: 11:37 عصر ::  نویسنده : ایمان نیکنامی

Tank 4x4 Tires

Toyota Land Cruiser Bigfoot

V8 Volkswagon Westfalia

Volkswagen Openair

Wooden Opel Vektra

Suzuki FX to Ferrari





موضوع مطلب :
یادداشت ثابت - دوشنبه 91 آذر 14 :: 2:58 عصر ::  نویسنده : ایمان نیکنامی

 

 

لینک دانلودش...........................

http://uplod.ir/agyxbwr2dwzo/hyundai-sonata-2009-en_1.pdf.htm 




موضوع مطلب :
یادداشت ثابت - دوشنبه 91 آذر 7 :: 1:47 صبح ::  نویسنده : ایمان نیکنامی




موضوع مطلب :
یادداشت ثابت - سه شنبه 91 آذر 1 :: 12:5 صبح ::  نویسنده : ایمان نیکنامی

  1-پمپ بنزین(       (FUEL PUMP 

فشار پمپ بنزین از فشار مورد نیاز برای سیستم سوخت رسانی بیشتر است،تا در صورت افزایش مصرف سوخت،ب دلیل تغییر مسیر خروجی این پمپ مجهز به یک سوپاپ یکطرفه می باشد تا در زمان بسته بودن سوئیچ اصلی،فشار بنزین در مسیر ثابت بماند و افت نکند.

پمپ بنزین در داخل باک قرار دارد.

ولتاژ تغذیه 12 ولت آن از طریق رله دوبل و در زمان های زیر تامین می شود:

- در زمان سوئیچ باز یه مدت 3 الی 5 ثانیه

- در زمان روشن بودن موتور به طور دائم


 

2-فیلتر بنزین((FUEL FILTER

فیلتر بنزین،در سمت چپ موتور و زیر بوستر ترمز،نزدیک به ریل سوخت واقع شده است.

بنزین از این فیلتر گذشته و ذرات اضافی موجود در آن گرفته می شود که این اقدام در واقع اولین کار برای محافظت از انژکتورها می باشد.

این فیلترها،قادر به تصفیه ذرات 8 تا 10 میکرونی بوده و هر 20 هزار کیلومتر بایستی تعویض شوند.

یک صافی ذرات بزرگتر نیز در داخل باک بنزین قرار گرفته است.توجه داشته باشید که صافی بنزین به هیچ عنوان نباید مورد روغنکاری قرار گیرد.



 

3-شیلنگها و مسیر سوخت رسانی

لوله های فولادی سیستم سوخت و شیلنگ های لاستیکی از باک بنزین خارج شده و به سمت موتور در جایی که صافی بنزین قرار دارد امتداد می یابند.سوخت از طریق یک شیلنگ لاستیکی که توسط بست به ریل سوخت متصل شده است،وارد ریل سوخت می شود.اتصال لوله های فولادی به شیلنگ های لاستیکی از طریق بست و گیره صورت می پذیرد. اتصال صافی بنزین به ریل سوخت و نیز ریل سوخت به لوله برگشت سوخت،از طریق لوله های لاستیکی انعطاف پذیر و یک بست صورت می پذیرد.

 توجه:شیلنگ های لاستیکی سیستم سوخت رسانی به هیچ عنوان نباید مورد روغنکاری قرار گیرند.این شیلنگ ها از جنس ویژه ای می باشند که نسبت به خوردگی در اثر بنزین و فشارهای بالا مقاوم بوده و باید با شیلنگ های معمولی تعویض یا جایگزین شوند.

 

 

4-ریل سوخت ((FUEL RAIL

در این سیستم،همانند سیستم انژکتوری ساژم،ریل سوخت در فضای داخلی رانرهای مانیفولد هوای ورودی و در نزدیکی سر سیلندر قرار گرفته و بر روی آن چهار عدد و خروج سوخت نصب می گردد.

ریل سوخت با استفاده از دو عدد پیچ و دو عدد عایق ضربه گیر پلاستیکی بر روی مانیفولد هوا نصب گردیده است. در داخل ریل سوخت،بنزین با فشار ثابت در ورودی به انژکتورها قرار دارد که با فعال شدن انژکتور،سوخت از طریق ریل سوخت وارد انژکتور شده و به صورت پودر به داخل پورت ورودی به سیلندر پاشیده می شود.

 

5-رگلاتور فشار سوخت

FUEL PRESSURE REGULATOR))

وظیفه رگلاتور فشار سوخت،ثابت مگه داشتن نسبت فشار سوخت موجود در ریل سوخت (در ورودی به انژکتورها)با توجه به فشار داخل مانیفولد هوا می باشد. فشار سوختنسبت به خلاء مانیفولد هوای ورودی توسط این رگلاتور در ریل سوخت یه میزان BAR))5/3 ثابت نگه داشته می شود.بنابراین به صورت دائم سوخت با فشار ثابت پشت انژکتورها قرار دارد و در شرایط و دورهای مختلف موتور،بنزین به طور پیوسته در مسیر وجود دارد.هم چنین یک سوپاپ یکطرفه نیز در مسیر رفت سوخت،بر روی پمپ بنزین قرار دارد که در هنگام خاموش بشدن پمپ بنزین از برگشت سوخت به باک و افت فشار جلوگیری از ایجاد قفل گازی در مسیر سوخت رسانی موتور می شود.

 

6-انژکتور(   (INJECTOR

سیستم سوخت رسانی بکار گرفته شده در موتور پراید انژکتوری طرح زیمنس از نوعMPFI  است که در آن به ازاء هر سیلندر موتور یک عدد انژکتور وجود دارد.

انژکتورها وظیفه پاشش سوخت در داخل پورت ورودی به سیلندر را به عهده دارند.انژکتورها مابین ریل سوخت و مانیفولد هوای ورودی قرار گرفته و توسط اورینگ هایی که در دو انتهای آنها قرار دارند،آب بندی شده و با استفاده از بست در جای خود بر روی ریل سوخت قرار گرفته اند. در زمان فعال شدن انژکتور،سوخت به صورت ذرات پودر از انژکتور خارج می شود. انژکتورهای بکار گرفته شده در سیستم انژکتوری زیمنس از نوع   -FEEDTOP (تغذیه شونده از بالا)می باشند.

 

 





موضوع مطلب :
یادداشت ثابت - شنبه 91 آبان 28 :: 9:41 عصر ::  نویسنده : ایمان نیکنامی

یکی دیگر از قطعاتی که سازمان حفاظت محیط‌زیست خودروسازان را ملزم به نصب آن کرد، مبدل کاتالیستی بود.

در مورد این قطعه باید گفت که مبدل کاتالیستی اگزوز خودرو که بین موتور و انباری اگزوز خودرو نصب می‌شود، گازهای آلاینده خروجی از اگزوز خودرو را به ترکیبات ناآلاینده و بی‌ضرر تبدیل کرده و کاهش بسیار زیاد آلاینده‌های حاصل از احتراق سوخت را سبب می‌شود.

گازهای خروجی از اگزوز به روش جذب سطحی، از روی کاتالیست که مواد جامد ساکن هستند، می‌گذرند.

در بیشتر واکنش‌ها در مبدل کاتالیستی خودرو، اکسیدهای نیتروژن به نیتروژن که گازی بی‌اثر است و همچنین هیدروکربن‌های نسوخته و منواکسیدکربن به آب و دی‌اکسید کربن، بدل می‌شوند.

کاتالیست پس از رسیدن به دمای کاری خودش باعث شکسته شدن ترکیبات گازهای خروجی شده و گازهای سمی و آلوده‌کننده را کاهش داده و به سایر مواد تبدیل می‌کند. البته کاتالیست به‌دلیل اینکه نوعی مانع در مسیر خروجی اگزوز محسوب می‌شود، باعث افت توان موتور شده و به مرور زمان با کارکرد و فرسوده‌شدن کاتالیست، این امر بیشتر به چشم می‌آید.

ظاهرا این قطعه کارایی بسیار خوبی در کم کردن آلودگی هوا دارد، اما این بخش جذاب داستان است؛ مبدل کاتالیستی پس از مدتی کارایی خود را از دست می‌دهد و باید تعویض شود. اما آیا صاحبان خودرو زحمت تقبل چنین هزینه‌ای را به‌خود می‌دهند؟ آمار نشان داده که خیر.

در این مورد وحید نوروزی، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران گفت: 3 میلیون خودروی تهران معادل 11 میلیون خودروی استاندارد روز اروپا آلودگی تولید می‌کنند و در این میان آلایندگی تنها یک میلیون خودرویی که در 3سال اخیر وارد معابر شهری شده‌اند، استاندارد است.

استدلال نوروزی در این گفته‌هایش به از کار افتادن مبدل‌های کاتالیستی خودروهایی ا‌ست که 3 سال پیش و قبل از آن تولید شده‌اند. 

او توضیح داد که آلودگی یک میلیون خودرویی که بین سال‌های 80 تا 84 تولید شده‌اند، حدود 5برابر خودروهای استاندارد است و آلایندگی یک میلیون خودرویی که پیش از سال 80 تولید شده‌اند، ‌فراتر از این میزان است.

در واقع، به جز یک میلیون خودرویی که در 3سال اخیر تولید شده و عمر مفید مبدل کاتالیستی آنها به پایان نرسیده است، آلودگی سایر خودروهای تهران حدود 5برابر خودروهای استاندارد است.[آشنایی با نکات ایمنی در رانندگی]

به گفته مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو، تعویض مبدل کاتالیستی خودروها پس از 3سال ضروری است؛ چراکه در پایان عمر مفید این قطعه، میزان انتشار آلاینده‌های خطرناک و گازهای سمی حدود 5 برابر می‌شود، در حالی که به‌دلیل نبود امکان مشاهده اثرات مخرب آن در ظاهر اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد.




موضوع مطلب :
<   1   2   3   4   5   >>   >