سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
تکنولوژی خودرو
این وبلاگ درباره سیستم های خودرو وتکنولوژی های به کار رفته در خودرو واطلاعات خودرو میباشد. دوستان علاقمند هم میتوانند همکاری کنند
یادداشت ثابت - شنبه 91 آبان 21 :: 4:10 عصر ::  نویسنده : ایمان نیکنامی

 

سیستم مداری شیشه بالابر های جلو

 

تشریح عملکرد سیستم :

در این سیستم ، دو کلید و دو موتور  کاملا َ مستقل کار کنترل  شیشه های جلو را بر عهده دارند . در این سیستم برق باطری ضمن عبور از سوئیچ راهی فیوز 14F ( برق سوئیچ ) جعبه فیوز شده و پس از عبور از این فیوز به پایه های شماره 3 کلیدهای شیشه بالابر جلو می رسد . 2 کلید مستقلاَ دارای سیم بدنه بر پایه های 2 خود می باشند لذا دو کلید اصولاَ ارتباط خاصی با یکدیگر نداشته و کاملا مستقل عمل می کنند .

دو کنتاکت داخلی هر کلید نیز با یکدیگر کوپل نشده اند و مستقل عمل می کنند . در حالت عادی با توجه به وضعیت قرارگیری کنتاکت ها بر روی دو سر هر دو موتور بدنه قرار می گیرد . با فشردن کلید سمت راننده به سمت پایین ، یکی از دو  میکروسوئیچ مربوط به سمت دیگر حرکت کرده و به پایه برق متصل می شود تا دو سیم  روی موتور شیشه بالابر یکی برق و دیگری بدنه باشد .

2. لیست قطعات :

1. کلید شیشه بالابر سمت راننده

2.کلید شیشه بالابر سمت شاگرد

3.کلید شیشه بالابر سمت عقب چپ

4.کلید شیشه بالابر سمت عقب راست

5.کلید قفل کن شیشه بالابر های عقب

با فشردن کلید راننده به سمت بالا کنتاکت دیگر به برق وصل شده و جای برق و بدنه روی سیمهای موتور تعویض می شود لذا شیشه در جهت معکوس شروع به حرکت می کند . این پروسه عینا می تواند برای شیشه سمت شاگرد اعمال شود . نکته ای که در این سیستم باید یدان توجه داشت  این است که دو شیشه جلو از نظر مکانیزم  ارتباطی با یکدیگر ندارند . دو عدد لامپ کوچک مسئولیت  روشن کردن داخل کلید بر عهده دارند . که توسط فیوز 18F ( برق دسته راهنما) و همراه با چراغ کوچک ها روشن می شود .

روش های چک کردن قطعات سیستم :

فیوز:

چک کردن فیوز ها بصورت چشمی و یا با اهمتر انجام میشود .

موتورهای شیشه بالابر :

به کمک یک پیچ گوشتی کلید شیشه بالابر ها را از کنسول وسط در آورده و سوکت آنها را بکشید . سوئیچ را باز کنید . دو تکه سیم بردارید . یکی از سوکت ها را انتخاب کرده و دو سر یک تکه سیم را به پایه های 5 و 2 وصل کنید . دو سر تکه سیم بعدی را به پایه های 3 و 1 بزنید . شیشه سمت راننده یا شاگرد پایین می آیند برای دیدن حرکت معکوس محل دو سر سیم را تعویض کنید تا جای برق و بدنه تعویض شوند . در صورت اتفاق این عملیات ، موتور مزبور سالم است .

کلید شیشه بالابر :

برای انجام تست بر روی کلید شیشه بالابر آن را در دست گرفته و سپس توسط یک اهم متر طبق نقشه پایه های آن را چک کنید . بالاو پایین کردن سوئیچ باید پایه های 5 و 3و یا 3 به 1 متصل شوند.

 

عیب یابی سیستم :

 

یکی از شیشه های جلو بالا و پایین نمی رود :

به ترتیب زیر چک کنید :

1-   موتور سمت مربوط را چک کنید :

2-   کلید شیشه بالابر سمت مربوط را چک کنید

شیشه های جلو بالا و پایین نمی روند :

به ترتیب زیر چک کنید :

1-   فیوز 14F را چککنید .

2-   موتورهای شیشه بالابر را چک کنید .

3-   کلیدهای شیشه بالابر را چک کنید .

سیستم مداری شیشه بالابرهای عقب

تشریح عملکرد سیستم :

در این سیستم ، دو کلید و دو موتور کاملاَ مستقل کار کنترل شیشه های عقب را برعهده دارند . در این سیستم برق باطری ضمن عبور از سوئیچراهی فیوز 13F (برق سوئیچ) جعبه فیوز شده و پس از عبور از این سیم بدنه خود را از کلید قفل کن شیشه بالابر اب عقب دریافت می کنند . کلید قفل کن شیشه بالابر های عقب دریافت می کنند .

کلید قفل کن شیشه بالابر های عقب دارای بدنه دائم است که در حالت فشردن کلید ، این بدنه به دو کلید شیشه بالابر عقب رسیده و آنها را تغذیه  و آماده به کار می کند . با برگرداندن این کلید ، بدنه دو کلید عقب قطع شده و علی رغم داشتن برق از فیوز  13F (برق سوئیچ) کار نخواهد کرد . یک دیود کوچک وظیفه روشن کردن داخل کلید قفل کن را به همراهع چراغ کوچک ها بر عهده دارد .

دو کنتاکت داخلی هر کلید نیز با یکدیگر کوپل نشده اند و مستقل عمل می کنند درحالت عادی با توجه به وضعیت قرارگیری کنتاکت ها بر روی دو سر هر دو موتور بدنه قرار می گیرد . با فشردن هر یک از کلیدها به سمت پایین ، یکی از دو میکروسوئیچ مربوط به سمت دیگر حرکت کرده و به پایه برق متصل می شود تا دو سیم روی موتور شیشه بالابر یکی برق و دیگری بدنه باشد .

با فشردن کلید عقب چپ به سمت بالا کنتاکت دیگر به برق وصل شده و جای برق بدنه روی سیمهای موتور تعویض می شود لذا شیشه در جهت معکوس شروع به حرکت می کند . این پروسه عینا می تواند برای شیشه سمت عقب راست اعمال شود . نکته ای که در سیستم  باید بدان توجه داشت این است که دو شیشه عقب از نظر مکانیزم ارتباطی با یکدیگر ندارند .

روشهای چک کردن قطعات سیستم :

فیوز :

چک کردن فیوز ها بصورت چشمی و یا با اهمتر انجام می شود .

موتورهای شیشه بالابر :

به کمک یک پیچ گوشتی کلید شیشه بالابرها را از کنسول وسط در آورده و سوکت آنها را بکشید . سوئیچ را باز کنید . دو تکه سیم بردارید . یکی از سوکت ها را انتخاب کرده و دو سر یک تکه سیم را به پایه های 5 و 2 وصل کنید . دو سر تکه سیم بعدی را به پایه های 3 و 1 بزنید . شیشه سمت مربوط پایین می آید . برای دیدن حرکت معکوس ، محل دو سر سیم را تعویض کنید  تا جای برق و بدنه تعویض شود . در صورت اتفاق  این عملیات ، موتور مزبور سالم است .

 

کلیدهای شیشه بالابر :

برای انجام تست بر روی کلید شیشه بالابر آن را در دست گرفته و سپس توسط یک اهم متر طبق نقشه پایه های آن را چک کنید . با بالا و پایین کردن سوئیچ باید پایه های 5 و3 و یا 3 به 1 متصل شوند .

 

کلید قفل کن شیشه های عقب :

برای انجام تست بر روی کلید شیشه بالابر آن را در دست گرفته و سپس توسط یک اهم متر دو پایه 1B و 2B آن را چک کنید . با فشردن کلید این دو پایه به یکدیگر متصل می شوند .

عیب یابی سیستم :

یکی از شیشه های عقب بالا و پایین نمی رود :

به ترتیب چک کنید :

1-   موتور سمت مربوط را چک کنید .

2-   کلید شیشه بالابر مربوط را چک کنید .

شیشه های عقب بالا و پایین نمیروند :

به ترتیب چک کنید :

1-   فیوز 13F ( برق سوئیچ ) از جعبه فیوز را چک کنید .

2-   کلید قفل کن شیشه های عقب را چک کنید .

3-   موتورهای شیشه بالابر را چک کنید .

4-   کلیدهای شیشه بالابر را چک کنید .

 

 




موضوع مطلب :
یادداشت ثابت - شنبه 91 آبان 21 :: 4:0 عصر ::  نویسنده : ایمان نیکنامی

خوددروی هیبرید شامل:

هیبرید سری،هیبرید موازی،هیبریدسری-موازی میباشد

خودروهای هیبرید موازی


در خودروهای هیبرید موازی دو سیستم الکتریکی و احتراق داخلی با هم به طور مکانیکی در ارتباط هستند و مجموع توان دو منبع، توان حرکتی خودرو را تأمین می­نماید. در این ساختار ژنراتور حذف شده و موتور الکتریکی و موتور احتراقی از طریق یک سیستم انتقال قدرت به طور مشترک با چرخ­های محرک ارتباط دارند. سیستم الکتریکی توسط باتری­ها و سیستم احتراق داخلی توسط منبع سوخت فسیلی مستقلاً تغذیه می­شوند. در این خودروها به دلیل اینکه موتور الکتریکی و موتور احتراق داخلی هر دو گشتاور مورد نیاز بار را برای به حرکت درآوردن خودرو فراهم می­کنند به خودروهای هیبرید موازی معروف هستند. چون ژنراتور  در این نوع سیستم هیبرید حذف شده است موتور الکتریکی می­تواند به عنوان ژنراتور در هنگام ترمز، انرژی ترمزی را بازیابی نموده و برای شارژ باتری­ها به کار برد. به علاوه در برخی از انواع هیبرید موازی،‌ هنگامی خودرو ایستاده است نیز،‌ موتور احتراقی می‌تواند با انتقال گشتاور به موتور الکتریکی که حالا به صورت ژنراتور عمل می‌کند،‌ باتری را شارژ نماید.

شکل فوق بلوک دیاگرام کلی یک خودروی هیبرید موازی را نشان می­دهد. در این شکل برای ترکیب گشتاور تولیدی توسط موتور الکتریکی و موتور احتراق داخلی نیاز به یک کوپل­کننده گشتاور است که از نظر محل قرارگرفتن این کوپل­کننده و نوع کوپل­کردن روش­های متفاوتی وجود دارد که به آن­ها پرداخته می­شود.

سیستم­های هیبرید موازی می­توانند به دو دسته تقسیم شوند. یکی از نظر نوع کوپل­کردن دو سیستم الکتریکی و احتراقی و دیگری از نظر نسبت توان سیستم الکتریکی به سیستم احتراقی. از دیدگاه نسبت توان سیستم الکتریکی به توان سیستم احتراقی طرح­های زیر برای سیستم­های موازی مطرح هستند:

  1. سیستم موازی ایده­آل

در این سیستم، توان سیستم الکتریکی و همچنین توان سیستم احتراقی، توان نامی مورد نیاز خودرو است. در این صورت خودرو در محیط­های شهری که عدم ایجاد آلودگی اهمیت دارد می­تواند تنها با کمک سیستم الکتریکی و در محیط­های خارج از شهر به وسیله سیستم احتراقی به حداکثر عملکرد خود دست یابد. به این ترتیب برد خودرو تا حد یک سیستم احتراقی چه در شهر و چه در جاده افزایش خواهد یافت. اگرچه این سیستم دارای مزیت فوق است، چنین ساختاری با فناوری موجود به دلیل وزن و حجم زیاد، رایج نیست.

  1. سیستم موازی احتراقی اصلی- الکتریکی کمکی

در این سیستم وظیفه اصلی تأمین توان خودرو بر عهده سیستم احتراقی است و توان آن نزدیک به توان نامی مورد نیاز خودرو است. سیستم الکتریکی به صورت کمکی با توان نسبتاً کم، در مواقعی که موتور احتراقی  مجبور به عمل در دورهای بالا و با توان زیاد است (ناحیه­ای که میزان آلودگی زیاد است) به کمک سیستم احتراقی آمده و با تقبل بخشی از توان مورد نیاز، تا حدی میزان آلودگی را کاهش می­دهد. علاوه بر این سیستم  الکتریکی می­تواند به صورت بخشی از سیستم بازیابی ترمز نیز عمل کند. البته همان‌گونه که قبلاً نیز ذکر شد در این نوع سیستم، سیستم الکتریکی طوری عمل می­نماید که بیشتر زمان کارکرد سیستم احتراقی در نقطه کار بهینه قرارگیرد.

  1. سیستم موازی احتراقی کمکی- الکتریکی اصلی

در این نوع سیستم موازی، سیستم الکتریکی نقش اصلی را در تأمین توان بر عهده دارد و توان آن نزدیک به توان نامی مورد نیاز خودرو است و سیستم احتراقی به صورت کمکی و با توان نسبتاً کم در مواقعی هم­چون سرعت بالا، بالا رفتن از شیب و شتاب­گیری سریع، به کمک سیستم الکتریکی می­آید. به این ترتیب از عملکرد سیستم الکتریکی در این وضعیت­ها که به شدت میزان شارژ باتری را کاهش می­دهد جلوگیری می­شود. این سیستم مزایای سیستم­های برقی را داراست، راندمان مصرف انرژی آن بالا و میزان آلودگی آن در حد بسیار پایین است. سیستم استارت موتور احتراقی می­تواند حذف گردد چون وقتی موتور احتراقی وارد عمل می­شود که سیستم الکتریکی قبلاً شروع به کارکرده باشد در عوض نقطه کارکرد موتور احتراق داخلی بهینه نیست و چون در مواقع محدودیت توان و عملکرد آن نیاز است، موظف است با حداکثر توان که به طور نسبی میزان آلودگی آن بالا است وارد عمل شود. این سیستم برخی از محدودیت­های عملکردی خودروهای برقی(سرعت و شتاب) را ندارد و برد آن به طور نسبی بهبود یافته است ولی تا میزان برد خودروهای معمولی احتراقی فاصله زیاد دارد.

در جدول زیر مقایسه­ای بین سه طرح فوق الذکر انجام گرفته است. در این جدول P، توان نامی مورد نیاز خودرو است. تقسیم­بندی دیگر از نظر چگونگی ارتباط مکانیکی دو سیستم الکتریکی و احتراق داخلی با چرخ‌های محرک صورت ­می­گیرد. در برخی سیستم­های موازی گشتاور ایجاد شده توسط دو سیستم الکتریکی و احتراق داخلی با یکدیگر جمع شده و به چرخ­ها منتقل می­شود. در دسته دیگر دور منابع تأمین­کننده توان به وسیله یک دیفرانسیل جمع شده سپس به محور محرک منتقل می­گردد و در دسته آخر سیستم الکتریکی روی یک محور و سیستم احتراق داخلی روی محور دیگر نصب می­شود، و به این ترتیب نیروی کشش ایجاد شده توسط دو منبع با یکدیگر جمع شده و خودرو را به حرکت در می­آورد.

 

نام سیستم

توان سیستم الکتریکی

توان سیستم احتراقی

برد خودرو

عملکرد خودرو

قابلیت عملکرد بدون آلودگی

وزن و حجم

کاربرد

موازی ایده­آل

P

P

خیلی خوب

خیلی خوب

ممکن

خیلی زیاد

-

موازی، احتراقی اصلی- الکتریکی کمکی

< P

P

خوب

خوب

غیر ممکن

مناسب

خودروی سواری، مینی­بوس

موازی، الکتریکی اصلی- احتراقی کمکی

P

<< P/2

ضعیف

خوب

ممکن

مناسب

خودروهای سواری شهری

 

سیستم­های هیبرید موازی از نظر چگونگی ارتباط مکانیکی دو سیستم الکتریکی و احتراق داخلی به دو دسته کلی هم­محور و غیرهم­محور دسته­بندی می­شود. در سیستم­های هیبرید موازی هم­محور شافت موتور الکتریکی و احتراق داخلی روی یک محور مشترک قرار گرفته­اند. در این سیستم موتور الکتریکی باید، دو طرف شافت باشد بدین معنی که باید از هر دو طرف موتور شافت متصل به روتور خارج شده باشد. این سیستم تاکنون در خودروهای مختلفی به کار رفته است که از آن جمله می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خودروی هیبرید چیکو ساخت شرکت فولکس واگن آلمان (موتور احتراقی 25 کیلو وات و موتور الکتریکی 6 کیلو وات)
  • خودروی هیبرید فورد ساخت شرکت خودروسازی فورد ( موتور احتراقی 50 کیلووات و موتور الکتریکی 30 کیلووات)
  • خودروی هیبرید اینسایت (Insight) ساخت شرکت هوندا (موتور احتراقی 55 کیلووات و موتور الکتریکی 10 کیلووات)

 

سیستم هیبرید موازی هم‌محور بسته به محل قرار گرفتن سیستم کلاچ به سه دسته تقسیم­بندی می­شود:

  1. سیستم هیبرید موازی هم محور با یک محور کلاچ در بین موتور الکتریکی و جعبه دنده

بلوک دیاگرام این سیستم در شکل زیر نشان داده شده است. برخی از مزایای این سیستم عبارتند از:

  • مستقل بودن چرخ­ها در زمان درجا (Idling) و در نتیجه امکان شارژ باتری­ها با موتور احتراقی
  • قدرت نسبتاً بالای سیستم
  • شدت نسبتاً خوب سیستم
  • قابلیت کار به صورت احتراقی تنها

از معایب این سیستم می­توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • عدم امکان حذف جعبه دنده
  • قابلیت نسبتاً ضعیف در بازیابی انرژی ترمزی
  • راندمان نسبتاً پایین در مقایسه با انواع دیگر سیستم­های هیبرید
  • عدم امکان کار به صورت الکتریکی تنها و در نتیجه عدم امکان آلودگی صفر
  • افزایش تلفات در هنگام ترافیک به دلیل عدم امکان کار به صورت الکتریکی تنها

 

 




  1. سیستم هیبرید موازی هم محور با یک کلاچ در بین موتور الکتریکی و موتور احتراق داخلی

بلوک دیاگرام این سیستم در شکل زیر نشان داده شده است.

مزایای این سیستم عبارتند از:

  • قابلیت حرکت با موتور الکتریکی به تنهایی و در نتیجه کاهش تعداد دفعات روشن و خاموش شدن موتور احتراقی به ویژه در زمان­های ترافیک
  • قابلیت کار به صورت احتراقی تنها
  • قابلیت بازیابی انرژی ترمزی به صورت کامل­تر
  • افزایش قدرت سیستم
  • قابلیت حذف جعبه دنده

 

معایب این سیستم عبارتند از:

  • افزایش وزن و حجم به علت بزرگتر بودن موتور الکتریکی وحجم بیشتر باتری­ها
  • نیاز به سیستم کلاچ اتوماتیک

 

 





  1. سیستم هیبرید موازی هم­محور با دو کلاچ در دو طرف موتور الکتریکی

بلوک دیاگرام این سیستم در شکل زیر نشان داده شده است.

مزایای این سیستم عبارتند از :

  • مستقل بودن چرخ­ها در زمان درجا (Idling) و در نتیجه قابلیت شارژ باتری­ها در این زمان توسط موتور احتراقی
  • قابلیت حرکت با موتور الکتریکی به تنهایی و درنتیجه کاهش تعداد دفعات روشن و خاموش شدن موتور احتراقی
  • کاهش حجم موتور احتراقی و در نتیجه افزایش راندمان و کاهش آلودگی
  • قدرت و شتاب نسبتاً بالا
  • قابلیت بازیابی انرژی ترمزی
  • قابلیت حذف جعبه دنده
  • قابلیت کار به صورت فقط احتراقی

معایب این سیستم عبارتند از:

  • افزایش مؤلفه­های فعال مکانیکی و در نتیجه افزایش تعمیرات و نگهداری
  • افزایش وزن کل سیستم
  • پیچیدگی عملکرد کل سیستم و در نتیجه کنترل مشکل­تر
  • افزایش قیمت و هزینه و نیاز به سیستم کلاچ اتوماتیک

 

 




در سیستم موازی غیرهم­محور با دو ساختار مختلف برخورد داریم: ساختار پیش­انتقال و ساختار پس­انتقال. در ترکیب پیش­انتقال جعبه دنده بر روی شافت اصلی و قبل از کوپلر گشتاور قرار دارد. بنابراین جعبه دنده هم بر روی عملکرد موتور و هم بر روی عملکرد درایو الکتریکی تأثیر می­گذارد. در ساختار پس­انتقال جعبه دنده روی شافت موتور درون­سوز و بعد از کوپلر گشتاور قرار دارد. بنابراین فقط عملکرد موتور درون­سوز از جعبه دنده تأثیر می­پذیرد و درایو الکتریکی فقط با یک کاهنده سرعت کار می­کند که این مسئله عملکرد در محدوده وسیع سرعت را برای موتور الکتریکی طلب می­کند.

از جمله ویژگی­های این ساختار می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم نیاز به مولد اضافی
  • تأمین نیازهای عملکردی متفاوت به دلیل وجود دو منبع گشتاور
  • نیاز به منبع ذخیره انرژی کوچک

سیستم موازی مستقل

بلوک دیاگرام این سیستم در شکل زیر نشان داده شده است. در این طرح محور عقب توسط موتور الکتریکی و محور جلو توسط موتور احتراقی تأمین نیرو می­شوند، بنابراین در این طرح خودرو به صورت چهار چرخ محرک (4WD) در می­آید.

این سیستم دارای مزایای زیر است:

  • جدا بودن سیستم الکتریکی و احتراقی و کنترل ساده
  • چهارچرخ محرک بودن خودرو و برخورداری از مزایای مربوطه
  • امکان بازیابی انرژی ترمزی
  • بازده بالاتر به علت کوپل مستقیم موتور الکتریکی و احتراقی به چرخ­ها
  • تعمیر و نگهداری ساده و ساده­تر بدون محرکه
  • میزان قابلیت اطمینان بالا به دلیل جدا بودن دو سیستم
  • میزان توان و شتاب بالا

این سیستم دارای معایب زیر می باشد:

  • توان موتورها باید بالا باشد
  • بالا بودن کل وزن سیستم
  • عدم امکان شارژ باتری­ها در زمان ترافیک

منبع: خودروهای الکتریکی و هیبرید الکتریکی/ تدوین و گردآوری سیاوش صادقی

 




موضوع مطلب :
یادداشت ثابت - شنبه 91 آبان 21 :: 1:27 صبح ::  نویسنده : ایمان نیکنامی


سیستم فرمان (steering system)

امروزه پیشرفتهای علمی و فنی در تمام  زمینه ها  تحقق  یافته  و این امر شامل  صنایع  خودرو سازی  و صنایعوابسته  نیز شده  است. یکی از این  صنایع  و اجزای وابسته ، قسمت  فرمان خودرو است که وظیفه خطیر هدایت خودرو از طریق آن انجام میشود. برای تغییر مسیر خودرو از سیستم فرمان استفاده میشود. لذا مجموعه ی تشکیل دهنده ی این سیستم نقش مهمی در خودرو به عهده دارد. معمول ترین این سیستمها سیستم دنده شانه ای سیستم دنده شانه ایRackوپینیون(pinion)است. بطوری که پینیون حرکت دورانی داشته و دنده شانه ای حرکت خطی انجام می دهد. در این حال  پینیون حرکت دورانی غربیلک فرمان را به دنده شانه ای  انتقال داده ، دنده  شانه ای نیز حرکت خطی را از طریق مفصلها به چرخهای خودرو انتقال میدهد. نحوه تبدیل حرکت دورانی به حرکت خطی در سیستم فرمان (Rack & Pinion) است . در شکل زیر نشان داده شده است.


سیر تکامل سیستم فرمان 

یکی ازپارامتر های موثر در انتخاب نوع خودرو در کشورهای توسعه  یافته ،راحتی  چرخش  غربیلک  فرمان آن خودرو میباشد . این موضوع سازندگان خودرو را بر آن داشته است که جهت تسهیل در چرخش فرمان و به تبع آن کاهش خستگی راننده و همچنین افزایش ایمنی با فراهم کردن کنترل بهتر در جاده های خشن، یک سیستم هیدرولکی به قسمت مکانیکی اضافه نمایند .

معمولا این سیستم جانبی به صورت کمکی(Assisted) عمل میکند. یعنی وظیفه ی اصلی به  عهده ی قسمت مکانیکی است.


معمولا اجزاء زیر به قسمت مکانیکی فرمان اضافه میشود تا هیدرولیکی گردد: 

1. پمپ هیدرولیک با مخزن روغن و چرخ تسمه (Pulley)                                                               

  1. شیرهای کنترل (Valve)                                                                                                     
  2. لوله های رابط (Tube)                                                                                                      
  3. سیلندر (Cylinder)         
  4. تسمه (Belt)


سیستم  هیدرولیکی  فرمان جهت  ایفای  نقش از موتور خودرو استفاده می کند . بنابر این از بازده موتور کمی می کاهد ، همچنین مصرف انرژی  بیشتری را باعث می گردد. علاوه بر آن ، سیستم هیدرولیک  بصورت  مرکز آزاد  (Open – Center) عمل می کند . یعنی حتی در زمانهایی که خودرو بصورت مستقیم در حال حرکت بوده و هیچ انحرافی  انجام  نمی دهد ، باز هم این سیستم عمل می کند. این موارد سازندگان فرمان خودرو را بر آن داشت تا به دنبال سیستمهای بهتر ومفید تری گشته ، یا آنها را جایگزن هیدرولیکی نمایند یا سیستم هیدرولیکی را بهبود بخشند .

یکی از سیستمهای ارائه شده در سال های اخیر فرمان الکتروهیدرولیکی  (EHPS) است که در آن به جای استفاده از موتور خودرو یک موتور الکتریکی به پمپ هیدرولیک اضافه میشود و در نتیجه فرمان از موتور خودرو مستقل می گردد. شکل زیر یک سیستم فرمان  الکتروهیدرولیکی را نشان می دهد. در این نوع فرمان هر چند مسئله مستقل بودن از موتور خودرو تحقق یافته است ولی مشکل دائمی بودن عمل کرد سیستم هیدرولیکی یعنی حالت مرکز آزاد(Open-Center) هنوز پا بر جاست.

بعبارت دیگر باید حالتی تعبیه نمود که زمانی که چرخشی به فرمان وارد میشود سیستم عمل کند،نه همه ی زمانها.






موضوع مطلب :
یادداشت ثابت - جمعه 91 آبان 20 :: 9:28 عصر ::  نویسنده : ایمان نیکنامی

مشخصات فنی و لیست تجهیزات زانتیا مدل SX2000 

  1. ترمزهای دیسکی برای چهار چرخ، مجهز به تهویه در چرخ‌های جلو
  2. قابلیت تنظیم ارتفاع خودرو در جاده‌های هموار و ناهموار و تعویض آسان چرخها
  3. تنظیم اتوماتیک ارتفاع خودرو بر اساس توزیع بار و وزن سر نشین
  4. سیستم اتوماتیک قطع کننده سوخت هنگام حادثه
  5. سوئیچ مجهز به کنترل از راه دور همراه با سیستم کد خوان الکترونیکی (سیستم ضد سرقت خودرو)
  6. قفل ایمنی مخصوص کودک
  7. فرمان هیدرولیکی با امکان تنظیم ارتفاع غربیلک فرمان در چهار نقطه
  8. کیسه هوای ایمنی راننده
  9. کیسه هوای ایمنی سرنشین جلویی
  10. سوئیچ کنترل کیسه هوای سر نشین
  11. تهویه مطبوع با قابلیت تنظیم دستی و اتوماتیک برای دمای داخل خودرو (سرما و گرما) هوشمند
  12. مجهز به سیستم آئینه‌های جانبی برقی، تاشو و گرمکن آینه
  13. ضربه گیرهای جانبی دربهای جلو و عقب برای ایمنی سرنشینان در تصادفات جانبی
  14. کمربندهای ایمنی سرنشین مجهز به سیستم هوشمند در مقابل ضربات دارای سیستم جمع‌کننده انفجاری
  15. زیر آرنجی مرکزی و بالشتک تاشو صندلی عقب برای قرار دادن چوب اسکی و دسترسی سرنشینان به صندوق عقب
  16. نمایشگر دیجیتالی دمای خارج خودرو ساعت، کیلومتر شمار
  17. با شش بلندگو با امکان کنترل از روی فرمان RDS مجهز به رادیو با امکان سی دی رادیو
  18. صندلی‌های ارگونومیکی قابل تنظیم مکانیکی در جلو خودرو (ارتفاع، شیب پشتی، قوس داخل کمر و... )
  19. قفل مرکزی دربهای جلو، عقب و درب صندوق عقب
  20. قابلیت تخت خواب شدن و تا شدن صندلی‌های عقب خودرو
  21. گرمکن شیشه عقب و برف پاک کن عقب
  22. برف پاک کن شیشه جلو با دو سرعت و کنترل اتوماتیک سرعت برف پاک کن و حساس به شدت ریزش باران (هوشمند)
  23. آفتابگیرهای مجهز به آینه
  24. سیستم ترمز ضد قفل ABS
  25. شیشه بالابر برقی شیشه‌های جلو و عقب خودرو (شیشه راننده با سیستم متوقف کننده هوشمند و امکان کار با یکبار فشردن کلید)
  26. پرده آفتاگیر شیشه عقب
  27. دو چراغ مطالعه برای راننده و سرنشین جلو
  28. چراغ مه شکن در جلوی خودرو
  29. مبدل کاتالیست با استاندارد اروپایی EURO II
  30. سیستم کنترل تبخیرات سوخت
  31. سیستم ضد آلایندگی بخارات کارتل
  32. سیستم عیب یاب EORD
  33. دو عدد چراغ داخل اتاق روی ستونها با سیستم خاموش شدن هوشمند
  34. نمایشگر میزان سائیدگی لنتهای ترمز برای چرخهای جلو
  35. نشانگر میزان سائیدگی لنتهای ترمز برای چرخهای عقب
  36. نشانگر دیجیتالی مسافت طی شده و هشدار دهنده مراجعات ادواری به تعمیرگاه
  37. سیستم تعلیق هیدرولیک جهت تامین تعادل منحصر بفرد خودرو در صورت بروز حوادثی همچون ترکیدگی لاستیک

مشخصات فنی زانتیا (2) 

نوع: زانتیا SX مدل:2?01 16v تعداد سیلندر:4 تعداد سوپاپ:16 حجم موتور:1998cc حداکثر قدرت:135hp/5500rpm حداکثر گشتاور:18?7kgm/4200rpm وزن خالص:1320kg وزن بار مجاز:520kg تعداد سرنشین:3+1 ضریب آیرودینامیک بدنه:0?34 شتاب صفر تا 100 کیلومتر در10?3 ثانیه قدرت بی پایان موتور

سوخت رسانی

ظرفیت باک:65lit نوع پمپ بنزین:برقی نوع تغذیه:انژکتوری 4 نقطه‌ای نوع بنزین:بدون سرب مصرف سوخت با سرعت ثابت 120km/hr خارج از شهر :7?71lit/100km

امکانات ویژه XU7 (زانتیا سوپر لوکس)

  1. سیستم ضد قفل ترمز (ABS)
  2. مبدل کاتالیست برای کاهش آلودگی در حد استاندارد EURO3
  3. شیشه جلو ضد تشعشع حرارتی
  4. Air bag راننده
  5. Air bag سرنشین جلو
  6. Air bag جانبی دو طرف در داخل پشتی صندلی‌های جلو (استفاده از روکش اضافه برای صندلی‌های جلو، در مواقع خطر از باز شدن 2 عدد Air bag جانبی که در پشتی صندلی‌های جلو تعبیه گردیده‌است، جلوگیری می‌نمایند)
  7. سوئیچ کنترل Air bag سمت سرنشین
  8. طرح چوب (داشبورد، رودریها و دسته دنده)
  9. دارای سیستم عیب یاب (OBD)
  10. سیستم ضد آلایندگی بخارات کارتر
  11. سیستم کنترل تبخیرات سوخت
  12. برف پاک کن مجهز به سیستم هوشمند
  13. سوییچ با کنترل از راه دور و قفل مرکزی
  14. سیستم هوشمند تهویه مطبوع (A/C)
  15. کلید ضد سرقت با سیستم الکترونیکی (Transponder)
  16. سیستم صوتی RB1 (رادیو پخش با صفحه نمایش) با قابلیت کنترل از روی غربیلک فرمان
  17. پرده ضد نور عقب
  18. چراغ مطالعه سرنشینان جلو 2عدد
  19. نشان دهنده دمای بیرون و تاریخ
  20. شیشه بالا بر با سیستم Anti-Pinch سمت راننده
  21. کمربندهای ایمنی با قابلیت تنظیم ارتفاع متناسب با قد سرنشینان جلو و مجهز به چاشنی انفجاری

مشخصات فنی موتور XU7 JP4 

  • مدل:1?8i 16v
  • تعداد سیلندر: 4
  • تعداد سوپاپ: 16
  • قطر سیلندر:83mm
  • کورس سیلندر:81?4 mm
  • حداقل قدرت 112hp/5500rpm
  • حداکثر گشتاور:16?1kqm/4250rpm
  • سیستم فرمان:هیدرولیک
  • ضریب آیرودینامیک بدنه (cx):0?34
  • شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت:11?9s
  • سرعت خودرو ( km/h) در دور 1000 rpm موتور
  • دنده یک:7?91
  • دنده دو:14?92
  • دنده سه:20?1
  • دنده چهار:26
  • دنده پنج:34?36
  • دنده عقب:8?2

سیستم تعلیق سیستم هیدرولیک تحت فشار بالا

اکسل جلو: سیستم مک فرسون کاذب، طبق پایین دارای میل پیچشی با قابلیت تثبیت و تنظیم ارتفاع خودرو اکسل عقب: دارای بازوهایی با قابلیت خود فرمانی چرخ‌های عقب و میل پیچشی با امکان تثبیت و تنظیم ارتفاع خودرو

سوخت 

  • ظرفیت باک:65 لیتر
  • نوع پمپ بنزین:برقی
  • نوع تغذیه:انژکتوری 4 نقطه‌ای
  • محل درب باک بنزین:سمت راست
  • مصرف سوخت در100km:داخل شهر:13.5لیتر خارج شهر:6?6لیتر سیکل تلفیقی:9 لیتراست

سیستم ترمز ABS 

  • نوع ترمز: هیدرولیک بدون بوستر
  • ترمز چرخ‌های جلو: دیسکی تهویه شونده
  • ترمز چرخ‌های عقب: دیسکی
  • ترمز دستی: روی چرخ‌های جلو

وزن

  • وزن خالص ( طبق استاندارد CEE) :1264 kg
  • میزان بار روی چرخهای جلو:764 kg
  • میزان بار روی چرخهای عقب:500 kg
  • حداکثر وزن :1770 kg
  • میزان بار مجاز:506 kg
  • حجم موتور 2000 سی سی با 16 سوپاپ
  • ماکزیمم سرعت 203 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت ( داخل شهر 12?9 لیتر ) ( بین شهر 6?9 لیتر) ( میانگین 9?1 لیتر ) در 100km
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در 10?3 ثانیه



موضوع مطلب :
یادداشت ثابت - جمعه 91 آبان 20 :: 10:46 صبح ::  نویسنده : ایمان نیکنامی

این  یک فیلم از این سیستم به صورت کامل میباشد

 

http://www.4shared.com/rar/NLO3wqd4/sidi_technology_explained_-_yo.html

 




موضوع مطلب :
<   <<   6   7   8   >