سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
تکنولوژی خودرو
این وبلاگ درباره سیستم های خودرو وتکنولوژی های به کار رفته در خودرو واطلاعات خودرو میباشد. دوستان علاقمند هم میتوانند همکاری کنند
یادداشت ثابت - چهارشنبه 91 آبان 25 :: 1:6 عصر ::  نویسنده : ایمان نیکنامی

سیستم تعلیق هیدرواکتیو  :

به عبارت دیگر در این سیستم کلیه چرخها توسط سیال تحت فشار با یکدیگر مرتبط هستند با افزایش کره های فشار حجم کلی گاز و سیال افزایش یافته و سیستم تعلیق می تواند میرایی و خاصیت فنری نرم تری را به منظور تامین راحتی سفر ایجاد کند . هر گاه خودرونیاز به حرکتی پایدار و مقاومت در برابر غلتش داشته باشد دریچه های کره مرکزی بسته می شود و به این ترتیب چرخها در سیستم تعلیق مجزا شده و با کاهش حجم گاز و سیال خاصیت میرایی و فنری سخت تری در سیستم تعلیق پدید می آید   .

 

سیتروئن با افزودن سیستم های الکترونیکی به مجموعه هیدرونیوماتیک سیستم تعلیق خود را تحت نام هیدراکتیو عرضه کرد . این سیستم بر مبنای سیستم تعلیق هیدرو نیو ماتیک سیتروئن که در بالا چگونگی عملکرد ان توضیح داده شد بنا گردیده است با این تفاوت که علاوه بر کره های فشاری که در بالای هر چرخ قرار گرفته است کره های دیگری نیز بین هر یک از دو محور و همچنین بین چرخ های جلو و عقب قرار گرفته است .

البته تنظیمات سیستم تعلیق به دو حالت نرم و سخت محدود نمی شود چرا که دریچه های زیادی در کره های فشار مرکزی تعبیه شده است و با تغییر تعداد دریچه های باز وبسته می توان ویژگی های مختلفی را برای سیستم تعلیق ایجاد کرد که البته چگونگی انتخاب باز و بسته بودن دریچه ها توسط واحدECU   انجام می پذیرد .

  انچه که نقطه قوت سیستم هیدرا اکتیو به شمار می رود قابلیت واکنش سریع ان می باشد یک کامپیوتر سریع اطلاعات دریافتی از حساسه های مربوط به سرعت دریچه گاز ترمز ها و سیستم انتقال قدرت را انالیز کرده و بهترین حالت تعلیق برای خودرو را انتخاب می کند و سپس بر اساس این انتخاب دریچه های سلنوئیدی فعال می کند.

 

شکل نمایانگرچگونگی کارکرد این سیسمتم می باشد شکل سمت راست کارکرد سیستم تعلیق را در حالت ارام (Soft)    و شکل سمت چپ کار کرد سیستم تعلیق را در حالت سفت(Hard) می نمایاند زیر بخش های اشاره شده در شکل به قرار زیر است :
-شیر الکترومغناطیسی
-تنظیم کننده سختی
- کره جلو
- کره پشت
-کره های اضافه
- لرزه گیرها
-لرزه گیرهای اضافه
-پردازشگر مرکزی

-حسگرها

 سیستم تعلق هیدراکتیوII (اکتیوا):

سیستم هیدراکتیو رول بدنه را با سخت تر کردن خاصیت فنری و میرایی و در قبال از دست دادن سواری خودرو, کاهش می دهد اگر این سختی تا حد خودرو های مربوط به مسابقات فرمول 1 افزایش یابد در این صورت می توان به حالتی نزدیک به رول صفر در دور زدن های شدید دست یافت . اما از انجا که برای خودرو های شخصی مساله راحتی سفر نیز از اهمیت بسزایی بر خوردار می باشد این روش مورد استفاده قرار نمی گیرد در مقابل سیتروئن سیستم پاد غلت پویا را طراحی کرده و به سیستم هیدراکتیو افزوده است که این مجموعه هیدراکتیو II یا اکتیوا نام دارد.

 

سیستم اکتیوا در مدل زانتیا اکتیوا از محصولات سیتروئن مورد استفاده قرار گرفته است .

 

عملکرد سیستم در این مرحله پایان نمی یابد اگر شتاب جانبی خودرو به قدری افزایش یابد که غلت بدنه به بیش از نیم برسد سیال به پیستونهایی در جلو و عقب خودرو جریان یافته و این پیستونها با فشار به میله پاد غلت انرا در بگونه ای ثابت نگه می دارند که تحت هر شرایطی خودرو حداکثر 5/0 درجه دوران داشته باشد این ویژگی موجب شده است تا این مدل زانتیا قادر به چرخش در سرعت های بالاتر باشد.

در سیستم تعلیق اکتیوا یک کره پر شده از گاز در وسط میله پاد غلت قرار گرفته است . قطر این میله نیز بیشتر از اندازه ان در مدل هیدراکتیو یعنی 28 میلیمتر برای محور جلو و 25 میلیمتر برای محور پشت در نظر گرفت شده است (قطر میله در مدل هیدراکتیو 23 میلیمتر می باشد ) . در حرکت عادی خودرو دریچه ها ی کره پر شده از گاز باز بوده که این موجب می شود میله پادغلت بتواند بیشتر و راحت تر بپیچد هنگامی که خودرو به حالت دور زدن سریع می رسد رول زیاد بدنه بوسیله کامپیوتر تشخیص داده شده و دریچه های کره بسته می شوند بسته شدن دریچه ها موجب افزایش سختی میله پادغلت شده و به نحوی که در این حالت میله پادغلت همانند یک میله به قطر 28 میلیمترعمل خواهد کرد.




موضوع مطلب :